ВИЩА ОСВІТА ЯК ЧИННИК СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ КРАЇНИ

Автори:

Циганюк Д.Л.

Сумський державний університет,
м. Суми, Україна

 

Цирулик С.В.

Сумський державний університет,
м. Суми, Україна


Сторінки: 111-122

Мова оригіналу: українська

DOI: 10.21272/1817-9215.2019.1-15

Анотація:

У статті досліджено вплив вищої освіти на соціально-економічний розвиток України. За допомогою економетричного моделювання проаналізовано зв’язок між ключовими індикаторами розвитку вищої освіти та макроекономічними показниками на прикладі України. Визначено, що найбільший серед досліджених індикаторів розвитку вищої освіти позитивний вплив на динаміку ВВП в Україні, мають державні інвестиції у вищу освіту. За результатами порівняльного аналізу встановлено, що Україна в порівнянні з країнами ЄС має низький рівень соціально-економічної віддачі від вищої освіти для економічного добробуту населення. На підставі отриманих висновків розроблено рекомендації щодо покращення ефективності управління вищою освітою в Україні.

Ключові слова: 
вища освіта, управління вищою освітою, людський капітал, ринок праці, економічний розвиток, соціально-економічна нерівність.

Посилання:

  1. Освіта в Україні: базові індикатори інформаційно-статистичний бюлетень [Електронний ресурс] // ДНУ «Інститут освітньої аналітики». – 2019. – Режим доступу до ресурсу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/1serpkonf-informatsiyniy-byuleten.pdf.
  2. Education Statistics (EdStats) [Електронний ресурс] // The World Bank. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: http://datatopics.worldbank.org/education/home.
  3. Українська міграція в умовах глобальних і національних викликів ХХІ століття: наукове видання / наук. ред. У.Я. Садова. Львів, 2019. 110 с.
  4. Kotásková, S. K., Procházka, P., Smutka, L., та ін. The impact of education on economic growth: The case of India. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis. 2018. Vol. 66, No. 1. C. 253–262.
  5. Lin, T. C. The role of higher education in economic development: An empirical study of Taiwan case. Journal of Asian Economics. 2004. Vol. 15, No. 2. C. 355–371
  6. 6 Mariana, D. R. Education as a Determinant of the Economic Growth. The Case of Romania. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 197, No. February. C. 404–412.
  7. Вища освіта в Україні у 2018 році [Електронний ресурс] // Держстат України. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/vysh_osvita/vyshch_osvita18.xls.
  8. QS Higher Education System Strength Rankings 2018 [Електронний ресурс]. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://www.topuniversities.com/system-strength-rankings/2018.
  9. Ranking web of universities [Електронний ресурс] // Cybermetrics Lab. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: http://www.webometrics.info/en/Europe/Portugal?page=1.
  10. 10 Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua.
  11. Richards R. Vector Autoregressive Models for Multivariate Time Series [Електронний ресурс] / Robert Richards // University of Washington – Режим доступу до ресурсу: https://faculty.washington.edu/ezivot/econ584/notes/varModels.pdf.
  12. Thurow, L. C., Mincer, J. Schooling, Experience, and Earnings. Industrial and Labor Relations Review. 1976.
  13. 13 Rodríguez G. Multinomial Response Models [Електронний ресурс] / Germán Rodríguez // Princeton University. – 2007. – Режим доступу до ресурсу: https://data.princeton.edu/wws509/notes/c6.pdf.
  14. The Global Findex Database 2017 [Електронний ресурс] // The World Bank. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://globalfindex.worldbank.org/.