FUNDRAISING AS AN INSTRUMENT FOR FINANCING HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Kobushko Ia.
Sumy State University,
Sumy, Ukraine
Sumy, Ukraine
Maiboroda O.
Sumy State University,
Sumy, Ukraine
Sumy, Ukraine
Pages: 132-140
Original language: Ukrainian
DOI: 10.21272/1817-9215.2020.1-14
Summary:
The current development of Ukrainian higher education institutions is characterized by the growth of their aspirations and opportunities to increase their own budgets by finding new sources and funding tools. In the context of the study of sources of additional funding, the peculiarities of the use of fundraising have been studied. Based on the analysis of statistical data, it is concluded that the main sources of raising funds in the world are business companies, foundations and individual donors. Factors influencing the motivation in fundraising for business entities, individuals, and authorities have been identified. It has been found that the population makes up the majority of fundraising donors in most countries. As a result of the reform of funding models for foreign universities, private capital flows are becoming relevant, which contribute to the introduction of a fundraising tool in the field of education. The article analyzes the experience of implementing fundraising in public institutions on the example of American and European universities. It is established that intensifying the actions of foreign governments to support fundraising activities in higher education plays a key role in promoting fundraising for universities through the introduction of tax benefits, tax incentives for fundraising, providing the necessary prerequisites for successful fundraising and more. The characteristics of fundraising measures and directions of financing at the expense of attracted funds are generalized. The main steps and difficulties of introduction of fundraising by higher education institutions in Ukraine are considered, its functions, the basic normative-legal maintenance of fundraising in educational and scientific spheres are analyzed. The need to implement fundraising as a tool in the strategy of financing higher education institutions, to develop a structure for raising funds and the purposes of their use. It is established priority areas for the use of funds raised as a result of fundraising in the field of education in Ukraine have been identified. The essence of fundraising in the field of higher education on the basis of the mechanism of endowment funds, which provides for the mobilization of financial resources for the development of higher education institutions, is investigeted. It is established that under the condition of symbiosis of cooperation between universities and the government, the development of fundraising will contribute to the implementation of state economic policy in the field of education.
Keywords:
institutions of higher education, raising capital, instrument, endowment-fund, financing, fundraising.
Reference:
- Бусленко Б.В. Фандрайзинг неприбуткових організацій в Україні. URL:http://www.rusnauka.com/1_NIO_2014/Economics/4_155397.doc.htm. (дата звернення 01.04.2020)
- Грабчак О.В. Фандрайзингова діяльність як альтернативний засіб залучення коштів у соціальну сферу. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». Випуск 31. С.51-54. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2014_31_18 (дата звернення 01.05.2020)
- Чернявська О. В., Соколова А.М. Фандрайзинг. К.: Центр учбової літератури, 2013. 188 с.
- Константюк Н. І. У пошуках ефективної моделі фінансування університетів. Сучасні соціально-економічні проблеми теорії та практики розвитку економічних систем: колективна монографія. Т. : ФОП Осадца Ю.В., 2016. С. 192–202.
- Мосьпан Н.В. Тенденції розвитку механізмів фінансування вищої освіти в Європейському Союзі. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2644 (дата звернення 14.04.2020)
- Степанова А.А. Ендавмент-фонди в освітньому просторі: досвід США. Актуальні проблеми соціально-економічних систем в умовах трансформаційної економіки: Всеукраїнська науково-практична конференція. 2020. Т.2 В.6 С.165–
- Тимохова Г.Б. Аналіз інституційних механізмів розвитку науки та освіти в Україні. Економічна стратегія та політика реалізації європейського вектору розвитку України: концептуальні засади, виклики та протиріччя : монографія / за ред. Базилевича В.Д., Осецького В.Л. Київ: Київський національний університет ім. Тараса Шевченка, 2018. 536 с. С. 405 – 424.
- Боголіб Т. М. Освітній та науковий фандрайзинг в Україні. Наукові праці Донецького національного технічного університету. Сер. : Економічна. 2014. № 5. С. 11–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npdntu_ekon_2014_5_4 (дата звернення 15.04.2020 )
- Згама А.О. Ендавмент в Україні: правовий аспект. Наукові записки Міжнародного гуманітарного університету. Одеса : Фенікс, 2016. Вип. 25. С. 34–
- Єгоричева С.Б., Соколова А.М. Фандрайзинг у забезпеченні діяльності університетів третього віку. Ринок праці та зайнятість населення. 2018. 3(56). С. 26 –
- Красуля А. В. Перспективи використання досвіду фандрейзингової діяльності державних університетів США у вищій освіті України. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 1 (45). С.17–26.
- Осецький В.Л., Татомир І.Л. Оcобливості використання ендавменту та фандрейзингу в освітній практиці. Фінанси України. 2016. №3. С.86–100.
- Кобушко І.М, Котенко Н.В., Бойко К.О. Використання інформаційних технологій у фандрайзингу для соціальних проектів та стартапів. Соціальна економіка. Випуск 54 (2). С.93–99.
- Statista: статистика та ринкові дані про освіту та науку. URL: https://www.statista.com/markets/411/topic/962/education-science/ (дата звернення 20.04.2020)
- Бабічев А.В. Особливості процесу управління змінами в системі вищої освіти: закордонний досвід. Теорія та практика державного управління. 2017. № 1(56). URL: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/tpdu/2017-1/doc/5/02.pdf (дата звернення 14.04.2020)
- UIS.Stat. URL: http://data.uis.unesco.org/# (дата звернення 17.04.2020)
- Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення 17.04.2020)
- Дехтяр Н.А., Янченко В.О. Фінансування системи вищої освіти в Україні. Гроші, фінанси і кредит. Випуск 25. 2018. С. 667–672. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2018/25_2018_ukr/113.pdf (дата звернення 16.04.2020)
- Мокін Б.І., Гончарук Н.С. Ендаумент-фонд як альтернативне джерело для підвищення фінансової стійкості вищого навчального закладу. Вісник Хмельницького національного університету. 2012. № 2. 131−135.
- Дмитришин М.В. Ендавмент вищого навчального закладу. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2015. № 1(11). С. 64−73
- Стратегія реформування вищої освіти в Україні до 2020 року (Проект). URL: https://osvita.ua/doc/files/news/438/43883/HE_Reforms_Strategypdf (дата звернення 20.04.2020)
- Закон України «Про вищу освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення 20.04.2020 )
- College and University Endowments Report 5.3 Percent Average Return in FY19 as Endowment Spending Rises. URL: https://www.nacubo.org/Research/2019/Public-NTSE-Tables (дата звернення 01.04.2020)
- Створення та управління ендавментами в Україні. Методичний посібник. Київ, 2014. URL: https://issuu.com/dhrpraxis/docs/endowment/8 (дата звернення 05.04.2020)
- Vorontsova A. S., Mayboroda T. M. Fundraising as an instrument of state economic policy implementation in the field of education. Areas of scientific thought2018/2019: матеріали XV Міжнар. наук-практ. конф., 30 грудня 2018 р. – 7 січня 2019 р. Sheffield, Great Britain : Science and education LTD, 2018. 6. P. 59–62 (0,19 друк. арк.). URL:http://www.rusnauka.com/pdf/246229.pdf (дата звернення 05.04.2020)