NON-STATE PENSION INSURANCE AS A SUPPLEMENT TO SOLIDAR PENSION SUPPLY

Authors:

Boiko O.

Sumy State University,
Sumy, Ukraine

o.i.boiko@uabs.sumdu.edu.ua


Pages: 102-109


Original language: Ukrainian

DOI: 10.21272/1817-9215.2019.3-13

Summary:

The main prerequisites for the emergence of problems of the pension system functioning in Ukraine, namely the solidarity system, are considered in the article. The budget, expenditures and deficit of the Pension Fund of Ukraine in the period 2010-2018 are analyzed. The amount of pensions was calculated taking into account the change in the dollar exchange rate and the inflation rate for the analyzed period and it was proved that the increase in the size of the pension does not lead to its actual growth. Emphasis is placed on the principle of calculation of pensions and attention is paid to the concept of a single social contribution, which has the minimum and maximum possible sum of payment. Based on the data, the author compared the size of the minimum (state) pensions in different countries of the world and in Ukraine and showed that the size of the pension is the lowest among the compared countries. An important aspect of the study was the comparison of average life expectancy. This suggests that the increase in life expectancy is causing the states of the world to raise the retirement age in order to delay the payment of state pensions. Alongside this the alternative to state pensions are private pensions. During the working period, every citizen has the right to make savings in different financial institutions as they have the right to invest. Funds that have been saved and multiplied are the main source of retirement income. Voluntary pension institutions are also envisaged in Ukraine. However, despite the legislative support and the general need to have their own retirement savings, citizens do not actively take the opportunity to create additional pensions. The reasons for this are lack of awareness of the population by the state about the essence of the pension reform, the general economic situation in the country, as well as the lack of financial literacy of the population itself, the unwillingness to take responsibility for their future and the low level of income. On the basis of these data, the need for active involvement of both public administration and citizens in the cumulative system is substantiated.

Keywords:
retirement age, pension fund, cumulative insurance, life insurance companies.

Reference:
  1. Lubochinsky C. Interest rate risk management by life insurance companies and pension funds [Electronic resource] Financial Stability Review. 2005. issue 6, pages 96-111, June. Access mode: https://www.researchgate.net/publication/227369948_Interest_rate_risk_management_by_life_insurance_companies_and_pension_funds
  2. Фисун І. В., Смішко І.І.
    Перспективи розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення в Україні [Електронний ресурс] /І.В.Фисун, І.І.Смішко//Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Сер. : Економічні науки. -2014. - №1. –С. 23-30. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvpusk_2014_1_5
  3. Борейко В.І. Вплив дефіциту пенсійного фонду на економічний розвиток України[Електронний ресурс] / В.І. Борейко // Вісник економічної науки України. — 2019. — № 1 (36). — С. 8-10. Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/151634
  4. Сокоринський Ю.В. Тенденції розвитку правового регулювання пенсійного забезпечення [Електронний ресурс]/Ю.В.Сокоринський//Прикарпатський юридичний вісник. – 2018. – Випуск4(25) том 2. – с. 23-27. Режим доступу: http://www.pjv.nuoua.od.ua/v4-2_2018/2018_4-2.pdf#page=23
  5. Серікова О.М. Накопичувальна пенсійна система як напрям корпоративної соціальної відповідальності підприємства [Електронний ресурс]/О.М.Серікова// «Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. – 2019. Том 30 (69). № 2. – с. 210-214. Режим доступу: http://www.econ.vernadskyjournals.in.ua/archive?layout=edit&id=26
  6. Eurostat Access mode: https://ec.europa.eu/eurostat/data/database
  7. Пенсійний фонд України – офіційна сторінка вебпорталу. Режим доступу: https://www.pfu.gov.ua/33650-obchyslennya-rozmiru-pensiyi-za-vikom/
  8. Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування: Закон України №2464-VI від 07.2010. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17
  9. Єдиний соціальний внесок Мінфін: веб-сайт. Режим доступу: https://index.minfin.com.ua/ua/labour/social/
  10. Пенсійний фонд України – офіційна сторінка вебпорталу. Режим доступу: https://www.pfu.gov.ua/category/informatsiya/byudzhet/analityka/dani-pro-serednij-rozmir-pensijnoyi-vyplaty/
  11. Національний банк України – офіційна сторінка вебпорталу. Режим доступу: https://bank.gov.ua/files/Exchange_r.xls
  12. Bankchart: сайт. Режим доступу: https://bankchart.com.ua/spravochniki/indikatory_rynka/inflation_index
  13. Фінансові, соціальні та правові аспекти пенсійної реформи в Україні. Світовий досвід та українські реалії [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://razumkov.org.ua/uploads/article/2017-PENSII.pdf
  14. Пенсійний фонд України – офіційна сторінка вебпорталу. Режим доступу: https://www.pfu.gov.ua/category/informatsiya/byudzhet/
  15. Ткаченко Л. Пенсійна система та пенсійна реформа в Україні [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/14044.pdf
  16. What's the Median Retirement Savings by Age. Synchrony: [Electronic recourse] - Access mode: https://www.synchronybank.com/blog/median-retirement-savings-by-age/
  17. How much should you have saves by age. Forbes: [Electronic recourse] - Access mode: https://www.forbes.com/advisor/personal-finance/how-much-should-you-have-saved-by-age/
  18. Про страхування: Закон України від 07.03.1996 № 86/96-ВР. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/85/96-вр