FISCAL EFFICIENCY OF ECOLOGICAL TAXES ADMINISTRATION IN UKRAINE

Olena Kravchenko

Sumy State University,
Sumy, Ukraine

Alla Dmytrenko

Banking and Taxation, National University "Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic",
Ukraine
 

Yuliia Serhiienko

Sumy State University,
Sumy, Ukraine

Dmytro Kravchenko

Sumy State University,
Sumy, Ukraine

Pages: 17-25

Original language: Ukrainian

DOI: 10.21272/1817-9215.2023.4-02

Summary:

The problem of ecological protection occupies a rather important place in the planning of budget expenditures of Ukraine. Every year, the state must allocate funds from both local and state budgets to ensure ecological protection. Solving environmental problems is possible only by consolidating the efforts of the state, local self-government bodies, business owners, and individual citizens, and they require significant funding. The form itself should play an essential role in financing ecological protection measures. Ecological taxation is one of the measures that can encourage the transition of the population to a more ecological choice and increase the number of budgetary resources to support various environmental protection projects. It performs a complex function of regulating socio-economic processes while having a significant impact on solving ecological problems. As part of the study, the share of revenues from the payment of ecological taxes in the total tax revenues of the consolidated budget in Ukraine and their dynamics during 2015-2021 was analyzed. Based on the results, it was concluded that the payments are pretty insignificant and almost do not cover all the costs allocated by the state for restoration, protection, and protection of the environment. The structure of ecological taxes paid in Ukraine is almost unchanged. To ensure the increase in the revenue part of the state and local budgets, the planned, actual, and forecast trends of receipts of ecological taxes to these budgets were studied. The obtained data indicate that over the next three years, tax revenues from the payment of ecological taxes will grow and in 2025 will reach the amount of UAH 7.28 billion, which in percentage form indicates an increase in the number of revenues by 74% compared to 2021. Also, the main areas of allocation of funds for environmental preservation and protection were determined.

Keywords:
ecological taxes, income, budget, analysis, tax revenues, efficiency, costs.

Reference:
  1. Дутова, Н.В., & Меджоріна, В.С. (2018). Екологічний податок як механізм стимулювання ведення природоохоронної діяльності підприємства. Економіка і суспільство, 19, 1255-1259. http://economyandsocie% ty.in.ua/journal/19_ukr/187.pdf.
  2. Канонішена-Коваленко, К., & Шевченко, Л. (2017). Екологічний податок в Україні від А до Я. Київ: Фундація «Відкрите Суспільство», 105 с.
  3. Лега, О.В., Яловега, Л.В., & Приймак, Т.Б. (2017) Екологічний податок: особливості обліку і оподаткування у контексті нормативно-правових змін. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка, 185, 231-242.
  4. Мусієнко, М.В. (2007). Екологічні податки як інструмент державної фіскальної політики. Наукові праці НДФІ, 108—112.
  5. Нікітішин, А. (2017). Податкове регулювання як інструмент державної екологічної політики. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. № 2. С. 126—137.
  6. Новицька, Н. (2016). Сутність і суспільне призначення екологічного оподаткування. Світ фінансів, 3, 62-73.
  7. Самусевич, Я. В., & Теницька, І. А. (2019). Дослідження фіскальних та регулятивних ефектів дії екологічних податків. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Економіка і управління», 30(69), 5, 97-102.
  8. Сучек, С. (2018). Екологічне оподаткування: європейський досвід та перспективи його застосування в українських реаліях. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 3, 85-93.
  9. Податковий кодекс України № 2755-VI від 02.12.2010.Законодавство України. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2755-17.
  10. Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-IX від 15.03.2022.
  11. Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2015 рік. Державна казначейська служба України. https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogobyudzhetu-ukrayini-za-2015-rik
  12. Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2016 рік. Державна казначейська служба України. https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogobyudzhetu-ukrayini-za-2016-rik
  13. Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2017 рік. Державна казначейська служба України. https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetuukrayini-za-2017-rik
  14. Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2018 рік. Державна казначейська служба України. https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetuukrayini-za-2018-rik
  15. Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2019 рік. Державна казначейська служба України. https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetuukrayini-za-2019-rik
  16. Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2020 рік. Державна казначейська служба України. https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetuukrayini-za-2020-rik