COMPETITION FACTORS IN THE MOBILE COMMUNICATION MARKET
Authors:
Bondarenko A.
Sumy State University,
Sumy, Ukraine
Sumy, Ukraine
Gordienko V.
Sumy State University,
Sumy, Ukraine
Sumy, Ukraine
Dutchenko O.
Sumy State University,
Sumy, Ukraine
Sumy, Ukraine
Pages: 56-62
Original language: Ukrainian
DOI: 10.21272/1817-9215.2019.2-7
Summary:
One of the most important areas of study of the features of an enterprise's economic activity, especially in conditions when the market is constantly evolving and changing, is the analysis of the enterprise's competitiveness. The importance of research on this topic is that a high level of competitiveness of the company is a guarantee of high profits. In today's conditions, competition is a determining factor in price ordering, an incentive for innovative processes (the introduction of new inventions and technologies into production). It contributes to the crowding out of production of inefficient enterprises, the rational use of resources. Therefore, a constant competitiveness study is necessary both for the enterprise (in order to improve and maintain its position) and for the state (to control the relevant industry). The purpose of this article is a practical study of the competitiveness of Kyivstar JSC in the mobile communications market, namely, the identification of the competitive advantages of the company and the formation of the general condition of this market on the basis of a study of the activities of leaders providing mobile communications services in Ukraine. To cover the situation on the market of mobile operators, in addition to Kyivstar, we briefly analyze the activities of the main competitors of MTS (Vodafone) and Lifecell. The article explores the competitiveness of Kyivstar JSC, considers the main methods for researching competitiveness, defines indicators of market share, relative market share, Herfindahl-Hirschman Index, and builds a competitiveness polygon. An analytical study of Kyivstar’s competitiveness in the mobile services market in Ukraine revealed the existence of a number of problems. The Kyivstar company itself is actively engaged in economic activities and every year increases the number of its customers by positioning itself as a leading mobile operator with the best coverage throughout Ukraine.
Keywords:
competitiveness, market capacity, market concentration, market share, relative market share.
Reference:
- Воронюк Т. А. Визначення факторів, що впливають на зміцнення конкурентних позицій міні-кав’ярень / Т. А. Воронюк // Причорноморські економічні студії. - 2017. - Вип. 22. - С. 83-86. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2017_22_19
- Гранатуров В.М. Управління конкурентоспроможністю оператора телекомунікацій: навч. посіб. / В.М.Гранатуров, І.В.; Одес. нац. акад. зв’язку ім. О.С. Попова. – К. : Кафедра, 2013. – 255 c.
- Драган О. І. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теоретичні аспекти. Монографія. – К.: ДАКККіМ, 2006. – 160 с. – С. 47.
- Жовновач, Р. І. Теоретико-методологічні підходи до оцінки конкурентоспроможності підприємств [Електронний ресурс] / Р. І. Жовновач. – Кіровоград: КНТУ // Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. – 2011. – С. 106-113. – Режим доступа: http://www.kntu. kr.ua/doc/zb_19_ekon/stat_19/14.pdf.
- Кузьмін, О. Є. Методи аналізування конкурентоспроможності підприємств / О. Є. Кузьмін, Л. І. Чернобай, О. П. Романко // Науковий вісник НЛТУ України. – 2011. – Випуск 21.10. – С. 159–166.
- Офіціальний сайт «Lifecell» – Режим доступу до ресурсу: lifecell.ua/
- Офіціальний сайт «Vodafone» – Режим доступу до ресурсу: https://www.vodafone.ua/
- Офіціальний сайт ПрАТ «Київстар» – Режим доступу до ресурсу: https://kyivstar.ua/
- Порядок проведення аналізу ринків певних телекомунікаційних послуг та визначення операторів, провайдерів телекомунікацій з істотною ринковою перевагою на ринках таких послуг / Затверджено Рішенням Національної комісії що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації № 640, від 11.12.2018 р. Режим доступа: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/z0054-19
- Рибницький, Д. О. Сучасні підходи до оцінювання конкурентоспроможності підприємства [Електронний ресурс] / Д. О. Рибницький, Т. А. Городня, К. А. Львівська // Науковий вісник НЛТУ України. — 2010. − Вип. 20. 9. − С. 227-230. — Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/chem_biol/nvnltu/20_9/227_Rybnycki_NV_20_9.pdf
- Тьягі Р. Інновації у сфері послуг. Шість сигма для сервісної організації / Раджеш Тьягі // Dell. – Режим доступу : http://www.management.com.ua/qm/qm071.html
- Управління конкурентоспроможністю підприємства : навч. посіб. / [С.М. Клименко, О.С. Дуброва, Д.О. Барабась та ін.]. – К. : КНЕУ, 2006. – 527 с.
- Шевчук І. Сучасні проблеми та методи оцінки конкурентоспроможності підприємств олійножирової промисловості [Електронний ресурс] / І.А. Шевчук // ПорталRusnauka.com. – 2010. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/ 14_NPRT_2010/Economics/66759.doc.htm