РОЗВИТОК ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ ІНСТРУМЕНТАРІЮ МЕХАНІЗМУ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА

Світлана Рибальченко

кафедра управління імені Олега Балацького,
Сумський державний університет,
Україна

Юлія Матвєєва

кафедра управління імені Олега Балацького,
Сумський державний університет,
Україна

Артем Барикін

кафедра управління імені Олега Балацького,
Сумський державний університет,
Україна

Едуард Богдан

кафедра управління імені Олега Балацького,
Сумський державний університет,
Україна


Сторінки: 7-16

Мова оригіналу: українська

DOI: 10.21272/1817-9215.2023.4-01

Анотація:

У сучасному суспільстві профорієнтаційна діяльність стає все більш актуальною, оскільки швидкі зміни на ринку праці вимагають від людей постійного адаптування та розвитку професійних навичок. Розвиток та вдосконалення інструментарію механізму профорієнтаційної діяльності стає стратегічним завданням, спрямованим на забезпечення ефективної підготовки та орієнтації молоді в сучасних умовах. Стаття присвячена аналізу сучасних тенденцій розвитку профорієнтаційного інструментарію та визначенню шляхів його вдосконалення. Під час дослідження інструментарію механізму профорієнтаційної діяльності виконано бібліометричний аналіз з використанням таких програмних засобів як VOSviewer, Web of Science, Scopus Tools Analysis та Google Trends.

Бібліографічний аналіз із проблематики розвитку та вдосконалення інструментарію механізму профорієнтаційної діяльності, здійснений за допомогою БД Scopus®, дозволив визначити високий рівень актуальності напрямку обраного дослідження. У даному дослідженні проведено кластеризацію наукових праць з профорієнтаційної діяльності за допомогою програмного забезпечення VOSviewer. Виявлено сім кластерів досліджень, які відображають сучасні інструменти у профорієнтаційній діяльності. Кожен кластер зосереджений на конкретних аспектах, таких як професійне орієнтування студентів, використання менторства, урахування людського фактору, мотивація кар'єрних рішень, аналіз кар'єрних виборів, розвиток сучасних навичок, інтереси та психологічні особливості. Кластери мають важливі взаємозв'язки та відображають широкий спектр підходів до профорієнтаційної діяльності. Результати дослідження підкреслюють важливість подальшого розвитку та вдосконалення інструментів та стратегій професійного орієнтування студентів та учнів. В статті запропоновано основні елементи профорієнтаційної діяльності, які складаються в комплексний механізм, спрямований на підтримку учнів у виборі найбільш підходящого кар'єрного шляху. В рамках механізму виокремлено найбільш популярні та актуальні (на базі даних Google Trends) інструменти профорієнтаційної діяльності.

Ключові слова: 
інструментарій профорієнтаційної діяльності, кар’єра, менторство, Web-Quest-технології, проєктне навчання, проблемне навчання, case study, headhunting.

Посилання:

  1. Stativka N., & Batiuk A. (2021). Career Motivation in the Process of State Regulation of Youth Employment. Central European Public Administration Review, 19(2), 131–151. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4039806
  2. Olexandr, K. (2019). Perspectives completing «psychology of carrier» as branch of psychology. Social and Legal Studios, 2(1), 10–14. https://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/2602/1/2019-1-03.pdf
  3. Kuijpers, M., Meijers, F. & Gundy, C. (2011) The relationship between learning environment and career competencies of students in vocational education. Journal of Vocational Behavior, 78(1) 21–30. https://www.academia.edu/78669704/The_relationship_between_learning_environment_and_career_competencies_of_students_in_vocational_education
  4. Gómez, A.H. (2009). A WebQuest for Vocational guidance in High Schools | Una WebQuest para la Orientación Vocacional y Profesional en Bachillerato. Comunicar, 16(32), 215–221. https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=32&articulo=32-2009-25
  5. Noël, D., & Legrand, S. (2023). The effects of distance coaching methods on career development advisors’ practices | L’impact des modalités à distance sur les pratiques des conseillers et conseillères en évolution professionnelle. Orientation Scolaire et Professionnelle, 52(4), 763–782. https://journals.openedition.org/osp/18333
  6. Meng, Q. (2023) Research on the Subject Teaching Construction and Countermeasures of Creative Writing based on Employment Orientation. Educational Administration: Theory and Practice, 29(3), 300–317. https://kuey.net/menuscript/index.php/kuey/article/view/750
  7. Google trends. https://trends.google.com.ua/trends/explore?date=today%205-y&q=mentoring,web%20quest,project%20training,case%20studies&hl=uk
  8. Baugh, G., & Sullivan, S. (2005). Mentoring and career development. Career Development International, 10 (6/7), 425-428. https://www.researchgate.net/publication/235321746_Mentoring_and_career_development
  9. Jyoti, J., & Sharma, P. (2015). Impact of Mentoring Functions on Career Development: Moderating Role of Mentoring Culture and Mentoring Structure. Global Business Review 16(4):700-718. https://www.researchgate.net/publication/274688059_Impact_of_Mentoring_Functions_on_Career_Development_Moderating_Role_of_Mentoring_Culture_and_Mentoring_Structure