ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ ІМІДЖУ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
У СУЧАСНОМУ РИНКОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Сергій Солодовніков

Сумський державний університет,
м. Суми, Україна


Сторінки: 26-36

Мова оригіналу: українська

DOI: 10.21272/1817-9215.2023.4-03

Анотація:

Заклади вищої освіти України (ЗВО) знаходяться в конкурентному середовищі, та в постійній боротьбі за кращих здобувачів, науковців, гранти, та інше бюджетне та позабюджетне фінансування. Адже фінансування ЗВО в Україні значно нижче чим в європейських країнах. Наразі через війну в країні багато українців отримали доступ до освіти в країнах Євросоюзу, тому все більше ЗВО розвивають в себе наукову складову, як альтернативне джерело заміщення втрат контингенту здобувачів, зокрема іноземних, які були втрачені через війну в країні. Таке наближення науки до освітніх закладів відповідає 4 цілі сталого розвитку ООН, а саме підпункту 4.4. - Підвищенню якості вищої освіти та забезпечити її тісний зв’язок з наукою, сприяти формуванню в країні міст освіти та науки. Проте ці процеси викликають необхідність в конкурентній боротьбі яка обмежена фінансовими ресурсами. Українські заклади освіти протягом останніх років все активніше працюють в напряму входження в всеукраїнські та світові рейтинги ЗВО, намагаючись поліпшити свої місця у рейтингах, та сформулювати думку про свою успішність у абітурієнтів, партнерів, підприємців, органів місцевої влади тощо. Залучення стейкхолдерів та підтримка якості освіти і досліджень є ключовими для забезпечення відповідності потребам ринку праці та залучення інвестицій. Переорієнтація в сторону соціально відповідального університету відображає глобальні тренди та сприяє формуванню позитивного іміджу серед основних стейкхоледерів ЗВО. Адаптація до цих тенденцій дозволяє ЗВО успішно позиціонувати себе на ринку, приваблюючи студентів, викладачів та інвесторів. Війна в Україні обмежує повноцінний розвиток та формування позитивного іміджу ЗВО, та призводить до відтоку інтелектуального капіталу з країни. Результати дослідження свідчать, що за показником «Втеча людей і відтік мізків» Україна має одне з найгірших місць в світі з індексом в 8,9 з 10 можливих, гірше ситуація лише в Самоа та Ямайці. Досліджено динаміку входження в світові рейтинги університетів, кількість випуску студентів по рокам, як вітчизняних, так і іноземних. Обґрунтовано необхідність створення та просування позитивного іміджу ЗВО в сучасному конкурентному ринковому середовищі, необхідність позиціонування університетів в міжнародному глобалізованому середовищі.

Ключові слова: 
бренд, вища освіта, маркетинг, університет, університетські рейтинг, імідж.

Посилання:

  1. Judson, K. M., & Taylor, S. A. (2014). Moving from Marketization to Marketing of Higher Education: The Co-Creation of Value in Higher Education. Higher Education Studies, 4(1). https://doi.org/10.5539/hes.v4n1p51
  2. Sheth, J. N., & Parvatiyar, A. (2000). Handbook of relationship marketing. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  3. Boyadjieva, P. (2017). Invisible higher education: Higher education institutions from Central and Eastern Europe in global rankings. European Educational Research Journal, 16(5), 529–546. https://doi.org/10.1177/1474904116681016
  4. Chaika, I. (2020). Analysis of the Ukrainian higher education market. Galic'kij ekonomičnij visnik, 62(1), 91–101. https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.01.091
  5. Снісарчук, І., (2019). Статистичний аналіз маркетингового потенціалу освітнього простору України. Eeuropean Jjournal of Economics and Management, 5(1), 99-106.
  6. Banzeliuk, I. (2019). Принципи управління маркетинговим потенціалом закладів вищої освіти. Економіка і організація управління, (3), 101–110. https://doi.org/10.31558/2307-2318.2019.3.10
  7. Human flight and brain drain by country, around the world (2022). https://www.theglobaleconomy.com/rankings/human_flight_brain_drain_index/
  8. Рейтинг університетів України "Топ-200 Україна 2022". (2022). https://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=7420
  9. IREG Observatory. https://ireg-observatory.org/en/
  10. Іноземні студенти в Україні – Навчання в Україні. https://studyinukraine.gov.ua/uk/statistika/
  11. Дохід України від іноземних студентів за період їх навчання становить понад 3 мільярди доларів США – український державний центр міжнародної освіти. https://mon.gov.ua/ua/news/dohid-ukrayini-vid-inozemnih-studentiv-za-period-yih-navchannya-stanovit-ponad-3-milyardi-dolariv-ssha-ukrayinskij-derzhavnij-centr-mizhnarodnoyi-osviti
  12. Дослідження сфери освіти в Україні. The World Bank. https://documents.worldbank.org/curated/en/790931568661644788/pdf/Overview.pdf
  13. Adelowo, C. M., & Henrico, A. (2023). Entrepreneurship Education, Personality Traits and University Environment as Predictors of Venture Creation Among Undergraduates in Nigeria.Forum Scientiae Oeconomia11(1), 49–66. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL11_NO1_3
  14. Ciarko, M. (2022). Measuring the Quality of Educational Services on the Example of Secondary Schools in Poland.Virtual Economics5(3), 50–68. https://doi.org/10.34021/ve.2022.05.03(3)
  15. Dacko-Pikiewicz, Z. . (2019). Building a family business brand in the context of the concept of stakeholder-oriented value.Forum Scientiae Oeconomia7(2), 37–51. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL7_NO2_3
  16. Dzwigol, H., Kwilinski, A., Lyulyov, O., & Pimonenko, T. (2023). Renewable Energy, Knowledge Spillover and Innovation: Capacity of Environmental Regulation.Energies16(3), 1117
  17. Jamel, L., Ltaifa, M. B., Elnagar, A. K., Derbali, A., & Lamouchi, A. (2020). The Nexus between Education and Economic Growth: Analyzing Empirically a Case of Middle-Income Countries.Virtual Economics3(2), 43–60. https://doi.org/10.34021/ve.2020.03.02(3)
  18. Kharazishvili, Y., Kwilinski, A., Dzwigol, H., & Liashenko, V. (2021). Strategic European Integration Scenarios of Ukrainian and Polish Research, Education and Innovation Spaces.Virtual Economics4(2), 7–40. https://doi.org/10.34021/ve.2021.04.02(1)
  19. Kharazishvili, Y., Kwilinski, A., Dzwigol, H., Liashenko, V., & Lukaszczyk, Z. (2021). Identification and Comparative Analysis of Ukrainian and Polish Scientific-Educational and Innovative Spaces of European Integration.Proceedings of the 37th International Business Information Management Association (IBIMA), 3707-3721.
  20. Kurowska-Pysz, J., Wróblewski, Ł., & Szczepańska-Woszczyna, K. (2020). Identification and assessment of barriers to the development of cross-border cooperation.Innovation Management and Education Excellence through Vision, (2018), 3317.
  21. Kwilinski, A., Lyulyov, O., Pimonenko, T., & Pudryk, D. (2023). Competitiveness of higher education systems: Exploring the role of migration flow.Journal of Infrastructure, Policy and Development8(2), 2839.  
  22. Kwilinski, A., Lyulyov, O., Pimonenko, T., Dzwigol, H., Abazov, R., & Pudryk, D. (2022). International migration drivers: Economic, environmental, social, and political effects.Sustainability14(11), 6413.
  23. Pabian, A. M. . (2019). University social responsibility in the opinion of students.Forum Scientiae Oeconomia7(4), 101–117. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL7_NO4_7
  24. Pudryk, D., Kwilinski, A., Lyulyov, O., & Pimonenko, T. (2023). Towards Achieving Sustainable Development: Interactions between Migration and Education.Forum Scientiae Oeconomia11(1), 113–132. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL11_NO1_6
  25. Senyah, M. M. (2023). Digitalisation, Gender, and Career Intentions: Knowledge Mapping.Virtual Economics6(3), 38–55. https://doi.org/10.34021/ve.2023.06.03(3)
  26. Sworowska-Baranowska, A. (2022). Knowledge pluralisation in for-common-good science: cross-disciplinary, cross-institutional and cross-sectoral research in Environmental Conservation in Poland.Forum Scientiae Oeconomia10(2), 45–72. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL10_NO2_3
  27. Szczepańska-Woszczyna, K., & Gatnar, S. (2022). Key competences of research and development project managers in high technology sector.Forum Scientiae Oeconomia10(3), 107–130. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL10_NO3_6
  28. Szczepanska-Woszczyna, K. (2016). Components of brand of a higher education institution.Academy of Business, 99-103. Tehci, A. (2022). Service quality, country image, and word-of-mouth communication in higher education. Forum Scientiae Oeconomia10(2), 91–110. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL10_NO2_5
  29. Titko, J., Steinbergs, K., Achieng, M., & Uzule, K. (2023). Artificial Intelligence for Education and Research: Pilot Study on Perception of Academic Staff.Virtual Economics6(3), 7–19. https://doi.org/10.34021/ve.2023.06.03(1)
  30. Trushkina, N., Abazov, R., Rynkevych, N., & Bakhautdinova, G. (2020). Digital Transformation of Organizational Culture under Conditions of the Information Economy.Virtual Economics3(1), 7–38. https://doi.org/10.34021/ve.2020.03.01(1)
  31. Us, Y., Pimonenko, T., Lyulyov, O., Chen, Y., & Tambovceva, T. (2022). Promoting Green Brand of University in Social Media: Text Mining and Sentiment Analysis.Virtual Economics5(1), 24–42. https://doi.org/10.34021/ve.2022.05.01(2)
  32. Veckalne , R., & Tambovceva, T. (2022). The Role of Digital Transformation in Education in Promoting Sustainable Development.Virtual Economics5(4), 65–86. https://doi.org/10.34021/ve.2022.05.04(4)
  33. Yamoah, F. A., & ul Haque, A. (2022). Strategic Management Through Digital Platforms for Remote Working in the Higher Education Industry During and After the COVID-19 Pandemic.Forum Scientiae Oeconomia10(2), 111–128. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL10_NO2_6
  34. Shkarlet, S., Kholiavko, N., Dubyna, M., & Zhuk, O. (2019). Innovation, Education, Research Components of the Evaluation of Information Economy Development (as Exemplified by Eastern Partnership Countries). Marketing and Management of Innovations, 1, 70-83. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.1-06  
  35. Abbas, S. A. (2019). Brand loyalty of Higher Education Institutions. Marketing and Management of Innovations, 1, 46-56. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.1-04
  36. Lekashvili, E. (2019). Management of innovations in Georgian Higher Educational Institutions: key problems with teaching economic science. Marketing and Management of Innovations, 1, 281-293.
  37. Andros, S., Akimova, L., & Butkevich, O. (2020). Innovations in Management of Banks Deposit Portfolio: Structure of Customer Deposit. Marketing and Management of Innovations, 2, 206-220. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-15
  38. Hammou, I., Aboudou, S., & Makloul, Y. (2020). Social Media and Intangible Cultural Heritage for Digital Marketing Communication: Case of Marrakech Crafts. Marketing and Management of Innovations, 1, 121-127. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-09
  39. Afzal, A., Khan, M. M., & Mujtaba, B. G. (2018). The impact of project managers' competencies, emotional intelligence and transformational leadership on project success in the information technology sector. Marketing and Management of Innovations, 2, 142-154.