СОЦІАЛЬНО-ВІДПОВІДАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ В УМОВАХ ІНДУСТРІЇ 4.0: БІБЛІОМЕТРИЧНИЙ АНАЛІЗ

Анастасія Ілляшенко

кафедра маркетингу,
Сумський державний університет,
Україна

Олена Чигрин

кафедра маркетингу,
Сумський державний університет,
Україна


Сторінки: 27-35

Мова оригіналу: українська

DOI: 10.21272/1817-9215.2023.1-03

Анотація:

Соціально-відповідальний маркетинг є важливим інструментом для сприяння екологічно сталому виробництву шляхом впровадження «екологічних» виробничих процесів, «екологічного» управління ланцюгами поставок та «зеленої» продукції, а також передбачає, що компанії повинні брати участь у відповідних рішеннях, діях та практиках, які одночасно відповідають етичним, економічним, правовим та екологічним викликам. Розвиток Індустрії 4.0 є ключовим пріоритетом, оскільки обумовлює експоненціальне зростання продуктивності, ефективне використання часу та скорочення витрат. Метою дослідження є аналіз взаємозв’язків між соціальною відповідальністю та Індустрією 4.0 за допомогою інструментарію бібліометричного аналізу. Ретельне вивчення взаємозв’язків між поняттями соціальна відповідальність та Індустрія 4.0, дослідження тематичної спрямованості та авторства публікацій, систематизація та структуризація наукових праць за основними напрямками досліджень виконувалось за допомогою програмного забезпечення VOSviewer 1.6.19.0, інструменту з функціями інтелектуального аналізу тексту, які можна використовувати для побудови та візуалізації бібліометричних мереж. Результати аналізу засвідчили стрімке зростання зацікавленості науковців і підтверджують важливість соціально-відповідального маркетингу в передових країнах світу. Дослідження тематики та змісту наукових свідчить про те, що на сьогоднішній день соціально-відповідальний маркетинг повинен бути складовою системи управління сучасного підприємства, яке визнає важливість екологічних проблем та  будує прозорі відносити зі своїми споживачами. Аналіз афіляції науковців засвідчив їх приналежність до значною мірою до Китаю, США та країн Європи. Ретроспективний аналіз наукових досліджень виявив три етапи розвиток публікаційної активності, які повʼязані з розвитком корпоративних відносин, аналізом впливу діяльності підприємств на довкілля та процесами цифровізації. Авторам виокремлено перспективні напрямки досліджень соціально-відповідального маркетингу: зелена економіка, корпоративна соціальна відповідальність, безвуглецева економіка.

Ключові слова: 
Індустрія 4.0; соціальна відповідальність; сталий розвиток; маркетинг; наукові публікації.

Посилання:

  1. Lu, , Ren, L., Zhang, C., Rong, D., Ahmed, R.,R., & Streimikis, J. (2020). Modified Carroll’s pyramid of corporate social responsibility to enhance organizational performance of SMEs industry. Journal of Cleaner Production. 271, 122456. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122456.
  2. Nwobodo-Anyadiegwu, E. N., Sikhakhane, Z., & Lumbwe, A. K. (2022). The Integration of Industry 4.0 into Corporate Social Responsibility Projects: A Review. 2022 IEEE 28th International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC) & 31st International Association For Management of Technology (IAMOT) Joint Conference, Nancy, France, 2022, pp. 1-6. https://doi.org/110.1109/ICE/ITMC-IAMOT55089.2022.10033257
  3. Mukhuty, S., Upadhyay, A., & Rothwell, H.(2022). Strategic sustainable development of Industry 4.0 through the lens of social responsibility: The role of human resource practices. Business Strategy and the Environment, 31(5), 2068–2081. https://doi.org/10.1002/bse.3008
  4. Решміділова, С. Л. (2019). Соціально-відповідальний маркетинг як інструмент формування трудового колективу. Маркетингові технології в умовах глобалізації економіки України : тези доп. ХІV міжнар. наук.-практ. конф., (Хмельницький–Сатанів, 28–30 листоп. 2019 р. – Хмельницький : ХНУ, 228 с.
  5. Sharma, E. (2019). A review of corporate social responsibility in developed and developing nations. Corp Soc Resp Env Ma. 2019; 26: 712–720. https://doi.org/10.1002/csr.1739
  6. Jin, Y. (2022). Firm Misvaluation and Corporate Social Responsibility. Asia Pac J Financ Stud, 51: 517-540. https://doi.org/10.1111/ajfs.12373
  7. Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006). Strategy and society: the link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review. 84(12), 78-92.
  8. Cyfert, S., Glabiszewski, W., & Zastempowski, M. (2021). Impact of Management Tools Supporting Industry 4.0 on the Importance of CSR during COVID-19. Generation Z. Energies14(6), 1642. https://doi.org/10.3390/en14061642
  9. Bai, C., Dallasega, P., Orzes, G., & Sarkis, J. (2020). Industry 4.0 technologies assessment: A sustainability perspective. International Journal of Production Economics, 229, 107776. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2020.107776
  10. Scavarda, A.Daú, G.Scavarda, L.F., & Caiado, R.G.G. (2019). An analysis of the corporate social responsibility and the Industry 4.0 with focus on the youth generation: A sustainable human resource management framework. Sustainability11(18), 5130. https://doi.org/10.3390/su11185130
  11. Kiepas, A. (2018). Sustainable development with industry 4.0 in prospect. Papers on Global Change IGBP, 25, 45–55. https://doi.org/10.24425/igbp.2018.124891
  12. Mora Sanchez, D.O. (2019). Corporate social responsibility challenges and risks of industry 4.0 technologies: A review. Smart SysTech 2019 - European Conference on Smart Objects, Systems and Technologies, 48–55.
  13. Ibidapo, T.A. (2022). Quality 4.0: In Review. In: From Industry 4.0 to Quality 4.0. Management for Professionals. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04192-1_22
  14. Ojo, O. O., Shah, S., & Coutroubis, A. (2020). Impacts of Industry 4.0 in sustainable food manufacturing and supply chain. International Journal of Integrated Supply Management (IJISM) 13, No. 2/3, 2020. DOI: 10.1504/IJISM.2020.107851
  15. Daú, G.Scavarda, A.Scavarda, L.F., & Portugal, V.J.T. (2019). The healthcare sustainable supply chain 4.0: The circular economy transition conceptual framework with the corporate social responsibility mirror. Sustainability11, https://doi.org/10.3390/su11123259
  16. Chygryn, O., & Miskiewicz, R. (2022). New Trends and Patterns in Green Competitiveness: A Bibliometric Analysis of Evolution. Virtual Economics5(2), 24–42. https://doi.org/10.34021/ve.2022.05.02(2)
  17. Chygryn, O., Kuzior, A., Olefirenko, O., & Uzik, J. (2022). Green Brand as a New Pattern of Energy-Efficient Consumption. Marketing and Management of Innovations, 3, 78-87. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.3-07