ПРОБЛЕМИ РОЗРОБЛЕННЯ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ДЛЯ ОПЕРАТОРІВ КРАФТОВОЇ ПРОДУКЦІЇ (НА ПРИКЛАДІ ПИВОВАРНОЇ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ)
Автори:
Швіндіна Г.О.
м. Суми, Україна
shvindina@management.sumdu.edu.ua
Стрига В.Д.
м. Суми, Україна
Лапін Є.В.
У статті розглянуто та проаналізовано фактори, які впливають на пивоварну галузь в Україні, зокрема розглянуто взаємозв’язок між розвитком крафтової продукції та продукції масового виробництва. У США і країнах ЄС виробництво крафтового пива зростає і стає привабливим для інвесторів, однак в Україні цей сектор знаходиться під загрозою ліквідації. Через регулюючі заходи, які були недавно введені в дію, величезна конкуренція з великими корпораціями і зниження реальних доходів населення змушує малих виробників пива стикатися з проблемою продовження функціонування. Культура споживання пива є ще однією проблемою в Україні, в той час як в Чехії або Бельгії виробництво пива є шанованим бізнесом, що підтримується місцевими органами влади. Ще однією тенденцією, яка може бути перспективною з точки зору розвитку виробництва крафтового пива, є збільшення споживання безалкогольного пива. Ринок має великий потенціал для зростання, і він може стати стратегічним вікном для місцевих виробників.
У статті аналізуються соціальні, економічні фактори для розроблення стратегії. Серед основних факторів значну роль зіграла втрата виробничих потужностей на сході країни, скасування ринкових взаємодій з Російською Федерацією, а також пошук нових партнерів. Більш того, за останні роки законодавство кілька разів змінювалося, і одним з найбільш значних змін стали зміни в політиці ліцензування та просування. У цих умовах міні-виробники, включаючи виробників пива, повинні переглянути свої ринкові стратегії і дії на ринку.
Розглянуто сучасні тенденції та можливі шляхи подальшого розвитку, запропоновані деякі зміни в стратегії розвитку. Автори припустили, що для пивоварів існують дві основні траєкторії: реактивна стратегія і проактивна стратегія. І якщо для реалізації обрана проактивний стратегія, цей сценарій може бути реалізований за допомогою підходів до розробки стратегій Бартлет-Гошал. Мультидомашня стратегія може бути ефективною реакцією на ринкові зміни і стратегічні вікна, що відкрилися в 2018 році (зміни в законодавстві).Посилання:
- Bartlett, C. A., & Ghoshal, S. (1987). Managing across borders: new strategic requirements. Sloan management review, 28(4), 7-17.
- Plummer, R., Telfer, D., Hashimoto, A., & Summers, R. (2005). Beer tourism in Canada along the Waterloo–Wellington ale trail. Tourism Management, 26(3), 447-458.
- Агеєва, І. М., & Мілєва, М. Д. (2010). Дослідження процесів стратегічного планування на харчових підприємствах. Економіка харчової промисловості. 1, 20-23.
- Кульчицька, А. Є., & Царьова, Т. О. (2018). Специфіка та тенденції розвитку ринку крафтової продукції в Україні. Актуальні проблеми економіки та управління, 12, 3-14. Режим доступу: http://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/24658/1/2018-12_3-14.pdf
- Ляшко К. (2016). Дослідження українського ринку пива: тенденції та прогноз. Колоро. Режим доступу: https://koloro.ua/ua/blog/issledovaniya/issledovanie-ukrainskogo-rynka-piva.html
- Нєкращук, О. (9 жовтня 2019). Нуль градусів. В Україні зростає споживання безалкогольного пива. Інтерв’ю із А. Чорним. Бізнес. Режим доступу: https://nv.ua/ukr/biz/economics/bez-alkogolyu-chomu-zrostaye-popit-na-bezalkogolne-pivo-novini-ukrajini-50046802.html
- Обсяг виробництва за 12 місяців 2018 року (11 січня, 2019). Українська галузева компанія по виробництву пива, безалкогольних напоїв та мінеральних вод ПрАТ “Укрпиво”. Режим доступу: http://ukrpivo.com/obsyag-virobnitstva-za-12-misyatsiv-2018-roku/