ФІСКАЛЬНА ЕФЕКТИВНІСТЬ СПРАВЛЯННЯ ЕКОЛОГІЧНИХ ПОДАТКІВ В УКРАЇНІ
Олена Кравченко
кафедра бухгалтерського обліку та оподаткування,
Сумський державний університет,
Україна
Алла Дмитренко
кафедра фінансів, банківського бізнесу та оподаткування,
Національний університет Полтавська політехніка ім. Ю. Кондратюка»,
Україна
Юлія Сергієнко
кафедра бухгалтерського обліку та оподаткування,
Сумський державний університет,
Україна
Дмитро Кравченко
кафедра компʼютерних наук,
Сумський державний університет,
Україна
Питання, пов’язані зі збереженням навколишнього середовища, посідають центральне місце в плануванні видатків бюджету нашої країни. Кожного року відбувається виділення бюджетних коштів задля забезпечення охорони довкілля. При цьому тільки за умов належного фінансування та консолідації зусиль держави, органів самоврядування, суб’єктів господарювання, власників, громадян можна забезпечити розв’язання екологічних проблем. Основне місце у фінансуванні заходів природоохоронного напряму відводиться саме державі. Серед таких заходів можна виокремити саме екологічне оподаткування. Воно дозволить зацікавити перехід громадян до свідомого екологічного вибору, збільшити обсяги бюджетних ресурсів необхідних для підтримки різних проектів з охорони довкілля. Саме через нього відбувається виконання комплексної функції регулювання економічно-соціальних процесів, а також розв’язання різних проблем екологічного напряму. В рамках дослідження проаналізовано дані щодо частки надходжень від сплати екологічних податків у загальному обсязі податкових загальному обсязі податкових надходжень до доходів Зведеного бюджету України, їх динаміку протягом 2015-2021 рр. За результатами аналізу визначено, обсяг надходжень до бюджету та не дозволяє покрити всі витрати, які провадяться державою задля відновлення, захисту, охорони навколишнього середовища, а структура сплачуваних екологічних податків в Україні за цей період маже не змінювалася. Серед всіх екологічних податків найбільшу питому вагу займає податок за викиди в атмосферне повітря, який становить близько 40% від загальної суми. Задля забезпечення можливості підвищення наповнення державного та місцевих бюджетів в доходній частині було досліджено тренди надходжень екологічних податків до таких бюджетів, а саме фактичні, планові та прогнозні. За результатними досліджень отриманих даних зроблено висновок, що податкові надходження протягом наступних років від сплати екологічних податків зростатимуть та в 2025 р. становитимуть майже 7,28 млрд. грн., що на 74% більше ніж у 2021 р. Також було визначено основні напрямки щодо виділення державною коштів на заходи щодо збереження та охорону навколишнього середовища в Україні.
Посилання:
- Дутова, Н.В., & Меджоріна, В.С. (2018). Екологічний податок як механізм стимулювання ведення природоохоронної діяльності підприємства. Економіка і суспільство, 19, 1255-1259. http://economyandsocie% ty.in.ua/journal/19_ukr/187.pdf.
- Канонішена-Коваленко, К., & Шевченко, Л. (2017). Екологічний податок в Україні від А до Я. Київ: Фундація «Відкрите Суспільство», 105 с.
- Лега, О.В., Яловега, Л.В., & Приймак, Т.Б. (2017) Екологічний податок: особливості обліку і оподаткування у контексті нормативно-правових змін. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка, 185, 231-242.
- Мусієнко, М.В. (2007). Екологічні податки як інструмент державної фіскальної політики. Наукові праці НДФІ, 108—112.
- Нікітішин, А. (2017). Податкове регулювання як інструмент державної екологічної політики. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. № 2. С. 126—137.
- Новицька, Н. (2016). Сутність і суспільне призначення екологічного оподаткування. Світ фінансів, 3, 62-73.
- Самусевич, Я. В., & Теницька, І. А. (2019). Дослідження фіскальних та регулятивних ефектів дії екологічних податків. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Економіка і управління», 30(69), 5, 97-102.
- Сучек, С. (2018). Екологічне оподаткування: європейський досвід та перспективи його застосування в українських реаліях. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 3, 85-93.
- Податковий кодекс України № 2755-VI від 02.12.2010.Законодавство України. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2755-17.
- Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-IX від 15.03.2022.
- Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2015 рік. Державна казначейська служба України. https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogobyudzhetu-ukrayini-za-2015-rik
- Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2016 рік. Державна казначейська служба України. https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogobyudzhetu-ukrayini-za-2016-rik
- Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2017 рік. Державна казначейська служба України. https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetuukrayini-za-2017-rik
- Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2018 рік. Державна казначейська служба України. https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetuukrayini-za-2018-rik
- Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2019 рік. Державна казначейська служба України. https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetuukrayini-za-2019-rik
- Річний звіт про виконання Державного бюджету України за 2020 рік. Державна казначейська служба України. https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/richnij-zvit-pro-vikonannya-derzhavnogo-byudzhetuukrayini-za-2020-rik