КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЯ ІННОВАЦІЙ В УКРАЇНСЬКОМУ КНИГОВИДАННІ: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
Храмова Карина
м. Суми, Україна
k.khramova@student.sumdu.edu.ua
Шимошенко Анастасія
м. Суми, Україна
shymoshenkonastya@gmail.com
Решетняк Ярослав
м. Суми, Україна
ya.reshetniak@ntsa.sumdu.edu.ua
У статті розглядають особливості інноваційної діяльності та комерціалізації інновацій в українському книговиданні. Інновації є важливим фактором розвитку галузі, оскільки дозволяють підвищити якість книжкової продукції, зробити її більш доступною та цікавою для читачів, а також сприяти популяризації читання. Зважаючи на те, що третина українців взагалі не читають, необхідність залучення аудиторії, яка є звиклою до «легкого» сприйняття інформації через перегляд відео і т.п., є важливим аспектом на шляху розвитку здорового та освіченого суспільства. Відповідно, нами поставлена гіпотеза, що інноваційна діяльність в українському книговиданні є недостатньо активною, розвиток відбувається в досить повільному темпі, а реалізовані інноваційні проєкти існують в обмеженій кількості, проте є досить якісними. Це пов'язано з консерватизмом українських видавництв, які не готові до введення інновацій, якщо це створюватиме надто багато додаткових ризиків, а також з несприятливими наслідками пандемії COVID-19 та збройної агресії проти України. Для перевірки гіпотези проаналізовано стан інноваційної діяльності в українському книговиданні, вивчено досвід українських видавництв, які реалізують інноваційні проєкти, а також визначено тенденції розвитку інновацій в українському книговиданні. Аналіз показав, що інноваційна діяльність в українському книговиданні має ряд тенденцій та перспектив. Зокрема, зростає популярність електронних та аудіокниг, розвиваються цифрові видавництва, впроваджуються нові формати книг, а також використовуються нові технології для просування книг, як в реальності, так і в цифровому просторі. Враховуючи сучасні тенденції та перспективи інноваційної діяльності та комерціалізації інновацій на українському книжковому ринку, галузь потребує більш застосування комплексного підходу та залучення додаткових ресурсів, як з державного, так і приватного сектору. Окрім, того, задля збільшення кількості читаючих та відповідно озвитку галузі в україіні через запровадження інноваційних технологій нами пропонується переходити до збільшення кількості видань в електронному та аудіоформатах, проведення експериментів з візуальним оформленням книг, використання екологічно чистої сировини у процесі виробництва, розроблення цифрових видань у форматі книг-сайтів для публікації поезії чи короткої прози, використання QR-кодів, доповненої реальності та мобільних додатків із більшою кількістю паперових видань тощо.
інновації, інноваційна діяльність, комерціалізація, книговидавництво, Індустрія 4.0
- Onysenko, T. S. (2014). World experience of using innovations in publishing. Formation of market relations in Ukraine, (4), 61-64. http://nbuv.gov.ua/UJRN/frvu_2014_4_15
- Voloshanenko, E. V. (2013). Theoretical aspects of managing the development of national book publishing. Economic Bulletin of the National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute", (10), 129-133. http://nbuv.gov.ua/UJRN/evntukpi_2013_10_23
- Vodolazka, S. (2012). Traditions and innovations in the world university book publishing. Bulletin of the Book Council, (3), 15-18. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2012_3_5.
- Repina, K. S. (2013). The nature of innovations in book publishing for children: concepts, processes, technologies. Scientific Notes of the Institute of Journalism, 51, 111-116. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizh_2013_51_26.
- Zhenchenko, M. (2016). Crowdfunding as an innovative business model in the publishing industry of the digital age. Bulletin of the Book Council, (10 (243)), 11-13.
- Rogers, E. M. (1962). Diffusion of innovations. Collier-Macmillan. https://teddykw2.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/07/everett-m-rogers-diffusion-of-innovations.pdf
- Law of Ukraine "On Innovative Activity" No. 40-IV (2023). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text.
- What? (n. d.). Commercialization of innovations: definition, concepts, features and methods. https://what.com.ua/komercializaciia-innovacii-vi/.
- Law of Ukraine "On Protection of Rights to Inventions and Utility Models" No. 3687-XII (2023). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3687-12#Text
- Ukrainian Association of Publishers and Book Distributors (2021, March 16). Appeal to the Verkhovna Rada Committee on support of tax benefits for the industry. Book market. http://www.upba.org.ua/index.php/uk/vydavnytstva/item/288-zvernennia-do-komitetu-vr-stosovno-pidtrymky-pilh-z-opodatkuvannia-haluzi
- Ivan Fedorov Book Council of Ukraine (n. d.). http://www.ukrbook.net
- Partyko, Z. (2020). Basic operations of publishing activities. Scientific notes of Taurida National V.I. Vernadsky University, 31(1), 188–193. https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.1-4/33
- Melnyk, T. (2023, February 2). Cheap and not burning in the fire. Ukraine finally has a boom in e-books. How the largest retailer Yakaboo wants to take advantage of it.ua. https://forbes.ua/innovations/deshevi-y-u-vogni-ne-goryat-v-ukraini-nareshti-bum-elektronnikh-knizhok-yak-tsim-khoche-skoristatisya-naybilshiy-riteyler-yakaboo-02022023-11455.
- Karmanska, Y. (2023, January 4). When Ukraine will have more than 2 million readers and the book market will outgrow even Poland. Interview with publisher Anton Martynov. Forbes.ua. https://forbes.ua/company/nash-choven-ne-potonuv-koli-v-ukraini-bude-bilshe-2-mln-chitachiv-a-knizhkoviy-rinok-doroste-do-polshchi-intervyu-iz-vidavtsem-antonom-martinovim-04012023-10887.
- Ukrainian Book Institute. (2020). Reading in the context of media consumption and life construction. https://drive.google.com/drive/folders/1KCC8ZkOAXTWInqRTRchHzpVzUhKtxSf5?usp=sharing.
- Osvita Nova (2020, July 23). Resources with audiobooks: where to listen to ukrainian books. Alternative education in Ukraine. https://osvitanova.com.ua/posts/4126-resursy-z-audioknyhamy-de-slukhaty-ukrainske.
- Giacomo Joyce. (2019). Giacomo Joyce. https://web.archive.org/web/20190821094640/https://giacomojoyce.com/
- Chytomo. (2019, August 21). The multimedia project "Giacomo Joyce" is now freely available on the Internet. https://chytomo.com/multymedijnyj-proiekt-dzhakomo-dzhojs-z-iavyvsia-u-vilnomu-dostupi-v-interneti/
- State Committee on Television and Radio Broadcasting of Ukraine (2018, July 20). Ecologically friendly books are printed at the Kharkiv Globus factory. https://comin.gov.ua/news/na-kharkivskiy-fabritsi-globus-drukuyut-ekologichno-chisti-knigi
- Terra Incognita. (b.d.). Prokhasko. Art Book. https://terra-incognita.co.ua/neprosti-prohasko-art-buk
- Art studio "Agrafka" (n. d.). "Optics of God" by Mariana Savka. Art studio "Agrafka". https://agrafkastudio.com/optika-boga-optics-of-god.
- Komubook Publishing House. (n. d.). The first Ukrainian platform for crowdpublishing. https://komubook.com.ua
- Staryi Lev Publishing House (n. d.). Mozart 2.0. Book 1: Dorzh Batu. Buy at VSL. https://starylev.com.ua/mocart-20
- Publishing and educational project "Portal". (n. d.). Reactors do not explode. The history of the Chornobyl disaster. Retrieved from https://portalbooks.com.ua/product/k-mhaltisyna-s-dvornitskii-reactory/.
- ArtHuss Publishing House. (n. d.). History of Animation: How art is born. https://www.arthuss.com.ua/shop/istoriya-animatsiyi.
- Darvin. (n. d.). A collection of fairy tales about shells with 3D augmented reality. https://www.darvin.in.ua/product/zbirka-kazok-pro-mushelky-z-dopovnenoyu-realnistyu-3d/
- Chytomo (2023, March 21). Ranok Publishing House will not withdraw from publication a book created by artificial intelligence. https://chytomo.com/vydavnytstvo-ranok-ne-znimatyme-z-druku-knyzhku-stvorenu-shtuchnym-intelektom/
- Ideil. (n. d.). An augmented reality app for Max Kidruk's book. https://ideil.com/project/max-kidruk/3/
- Chytomo. (2020, November 21). "The Art of Living During Chemotherapy": how to accept yourself as you are. https://chytomo.com/mystetstvo-zhyty-pid-chas-khimioterapii-iak-pryjmaty-sebe-takoiu-iakoiu-ty-ie/
- Vivat Publishing House. (n. d.). Book merchandise. Vivat Publishing House - online bookstore. https://vivat-book.com.ua/merch/
- Manor. (n. d.). Catalog. https://manorua.com/shop
- Warlock & Co. (n. d.). Warlock & Co Bookish Merch. https://warlockandco.com.
- Book boxes from the White Rabbit. (n. d.). Our boxes. Retrieved from https://whiterabbitsbox.com.ua
- G.O. "Translatorium." (n. d.). VI Literary and Translation Festival "Translatorium". Translatorium. https://translatorium.com.ua.
- Chytomo. (2021, February 3). In search of the book of the future: how the competition for innovation in book publishing works. https://chytomo.com/u-poshukakh-knyzhky-majbutnoho-iak-pratsiuie-konkurs-pro-innovatsii-u-knyhovydanni/